Verspil geen tijd: pas piloting toe bij jouw workshop

Vorige week gaf ik een online training waarin ik de deelnemers de 5 stappen van winstgevende workshops leerde. In mijn online trainingen krijgen de deelnemers de gelegenheid om vragen te stellen en feedback te geven. Eén van de grootste eyeopeners voor de deelnemers was het toepassen van piloting bij workshops.
Piloting is een mooi woord voor simpelweg ‘uitproberen’. Ik leg het je graag uit.

Eerst verkopen

Eén van die 5 stappen is dat je grofweg de content voor jouw workshop bepaalt. Grofweg. En dus niet in detail, juist niet in detail.
Je gaat dus niet eerst je hele workshop uitwerken, je gaat je workshop eerst verkopen.

Eigenlijk ga je dus eerst je workshop uitproberen. Want je kunt wel een heel gaaf idee hebben, je weet niet zeker of het gaat werken. Dit moet je dus eerst uitproberen. En dat noemen we piloting. Je kunt dan én al geld verdienen én je verliest geen tijd aan dingen die niet werken. Dit is superslim!

Vroeger deed ik dat nooit. Toen ik nog webdesigners opleidde, schreef ik eerst de hele training tot in detail uit en ging daarna pas de training proberen te verkopen. Zo’n training bestond soms wel uit 120 pagina’s lesmateriaal.

Pas als ik de training helemaal af had, zetten we de training op de website om de verkoop te starten. Sommige trainingen verkochten goed, maar regelmatig had ik ook trainingen geschreven die gewoon niet goed verkochten. Zonde van mijn tijd en inspanningen dus.

Work in progress

Toen de tool Prezi op mijn pad kwam, was ik daar zo enthousiast over, dat ik dacht ‘daar kan ik wel eens een workshop over geven’. Omdat het niet tot ons vaste Webdesign curriculum behoorde, dacht ik ‘laat ik het eens uitproberen, eens kijken of hier animo voor is’.
Ik prikte een datum, zette de workshop op onze site en wachtte af.
We kregen twee aanmeldingen, ik maakte een mini-handleiding en ik gaf de eerste workshop Prezi.

Daarna zetten we de workshop regelmatig op onze agenda, er kwamen meer deelnemers en ik verbeterde steeds de handleiding. Toen in september 2010 mijn eerste Prezi boek uitkwam, ging het helemaal los en stopte ik zelfs met de Webdesign trainingen. Onze volledige focus kwam op Prezi te liggen. Sinds die eerste workshop in 2009 hebben we vanuit Prezi University duizenden mensen Prezi geleerd. Het begon met die ene workshop en het is maar goed dat ik met maar twee deelnemers niet bij de pakken ging neerzitten en stopte met het geven van workshops Prezi.

Ik heb het geven van de workshop Prezi letterlijk uitgetest. Je kunt het ook een experiment noemen. Of een try-out als je dat een mooier woord vindt.

Belangrijker is wat ik hiervan leerde.
Ik kwam erachter dat ik een workshop (of training) niet volledig hoef uit te werken alvorens deze te verkopen. Met piloting ben je snel aan de slag, je verdient geld en je verspilt geen tijd en energie.

Wanneer je een nieuw muziekinstrument gaat leren, beland je niet meteen op een podium. Zo zal jouw eerste workshop ook niet meteen 100% goed zijn. En dat is helemaal prima.
Elke software developer kan je vertellen: ‘first make it work, then make it better’.

Zorg ervoor dat eerst de basis goed is voordat je ook maar enige toeter of bel toevoegt. Hier zullen best een paar slagen overheen gaan. Maar je zult snel veel leren van jouw deelnemers. En zij in de tussentijd natuurlijk ook van jou!

Stappenplan voor piloting

Een eenvoudig stappenplan voor piloting van jouw workshop is als volgt:

  1. Schrijf op één A4 wat jij jouw deelnemers wilt leren in jouw workshop. Als het niet op één A4 past, dan ben je al te gedetailleerd bezig.
  2. Promoot en verkoop je workshop.
  3. Maak basis lesmateriaal of een korte handleiding.
  4. Geef je workshop en leer hiervan!
  5. Verbeter jouw workshop.

Herhaal deze stappen net zolang als nodig is en dat je het gevoel hebt dat jouw workshop stáát als een huis.

Direct aan de slag?

Wil je direct aan de slag met jouw workshop onder mijn begeleiding?
Volg dan de training Ontwerp jouw winstgevende workshop in 1 dag op 28 november 2016.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *