Een boek schrijven? Leer deze 10 lessen van een bestseller-auteur

Een boek schrijven? Leer deze 10 lessen van een bestseller-auteur

Mensen kijken mij vaak ongeloofwaardig aan als ik vertel dat ik 18 boeken heb geschreven. 18?
Ja, 18 boeken. Dat is inderdaad best veel. Maar ik vind het dan ook supergaaf om te doen. Ik beleef zo veel plezier aan het schrijven van een boek, inclusief de frustraties die erbij horen. En als het boek er dan eenmaal is, ben ik oprecht trots op mezelf 🙂

Ik heb er over nagedacht waarom ik het zo gaaf vind. Ik denk dat het hierdoor komt: als je een boek schrijft, moet je echt helemaal de diepte in. Je zult alle ins en outs over dat specifieke onderwerp moeten weten. Vervolgens zul je van die hele grote brij van kennis en informatie die je hebt verzameld iets gestructureerds en leesbaars moeten maken. Hell of a job! Maar dit proces, van die warrige brij naar een helder boek, is belangrijk. Je moet namelijk zwoegen, zweten en veel keuzes maken. Monnikenwerk is het. Maar je creëert iets. Je creëert iets wat een ander gaat lezen en helpen. Een ander gaat aan de slag met wat jij hebt bedacht. Jouw harde werk wordt beloond, want mensen gaan heel veel hebben aan wat jij hebt gemaakt. En dat is gaaaaaf!

Een boek is definitief. Het wordt op papier gedrukt. Het moet dus wel kloppen en goed zijn. Een ebook zou je nog even kunnen veranderen, dat kan niet bij een gedrukt boek. Dit maakt het extra speciaal vind ik. Weet je hoe het voelt om je eerste zelf geschreven boek in je handen te hebben? Met je handen over de omslag te strijken, voelen hoe het papier aanvoelt, de inkt ruiken…
En ten slotte, ik heb een zwak voor boeken. Heel mijn leven al. Een bibliotheek is als een kerk voor mij. Boeken zijn een soort van heilig en een ezelsoor is absoluut not done. Je snapt dat ik als klein meisje al een droom had om ooit een boek te schrijven.

Wil jij ook een boek schrijven en je kennis delen met een groot publiek?
Je krijgt van mij 10 lessen die jou absoluut gaan helpen.

1. Schrijf met de goede intentie

Ik denk dat ik dit de allerbelangrijkste les vind. Er zijn mensen die het schrijven van een boek promoten als goede marketing. Ik zal niet ontkennen dat als je een of meerdere boeken op je naam hebt staan, dat dat geen goede marketing is. Maar ik kan er niet achter staan om dit als uitgangspunt te nemen. Ik vind dat de intentie om een boek te schrijven moet kloppen.

Voor mij is dat altijd om mijn kennis te delen met de wereld. Ik was destijds zó enthousiast over Prezi, dat ik er wel een boek over móest schrijven. Ik kon niet anders. Heel de wereld moest deze tool leren kennen. Dat was de reden dat ik het boek Presenteren met Prezi schreef. Ik was toen nog volop bezig met het ontwikkelen en geven van webdesign trainingen. Pas op het moment dat mijn Prezi boek binnen 2 weken was uitverkocht, besefte ik dat ik hier meer mee kon (of moest). Uiteindelijk resulteerde dit in een nieuw bedrijf: Prezi University, waarin we zo’n beetje half Nederland (en daarbuiten) Prezi hebben geleerd.

2. Je wordt er niet rijk van

Een tweede belangrijke les die ik graag met je wil delen is dat je van het schrijven van een boek niet rijk wordt. Op de een of andere manier wordt dat vaak gedacht. Nou ja, als je J.K. Rowling heet, dan wel. Maar voor jou en mij geldt dat niet. Je kunt er wel een leuk zakcentje mee verdienen maar daar blijft het bij. Het kan wel verschil maken bij welke uitgever je uitgeeft of dat je het wellicht zelf gaat uitgeven, maar grote bergen zijn het niet.

Om je een idee te geven: mijn eerste Prezi boek gaf ik uit bij een grote, bekende uitgeverij waar ik al vaker boeken had gepubliceerd. Dat was vooral heel praktisch, want ik kende die mensen al. Mijn Prezi boek kostte toen € 19,95. Ik hield daar als auteur per boek één hele euro aan over, oftewel € 1. Is dat erg? Nee hoor, want indirect heb ik er wel goed aan verdiend, namelijk door Prezi trainingen en workshops te geven en door het maken van Prezi presentaties voor bedrijven en organisaties.

3. Hoe begin je?

Als je dan het idee hebt om een boek te schrijven, hoe begin je dan?
Heel simpel. Bij het begin natuurlijk. Bedenk eerst waarom je zo graag dat boek wilt schrijven, waar het over moet gaan en voor wie je het wilt schrijven. Door je doelgroep goed te omschrijven, wordt het schrijfwerk makkelijker. Je spreekt dan als het ware letterlijk jouw doelgroep aan.
Wat ook goed werkt is om eerst de achterflap te schrijven. Daar staat eigenlijk altijd het waarom, wat en voor wie beschreven. Het hoeft nog niet de definitieve tekst te zijn. Het gaat erom dat je er over nadenkt en het een keer opschrijft. Schrijven maakt alles definitiever en daarom werkt dat zo goed.

4. Ja, het is veel werk

Besef dat het schrijven van een boek veel werk is. Het is niet anders. Als je dat niet wilt, moet je er niet aan beginnen.

5. Maak een plan

Als je wilt dat jouw boek ook echt wordt uitgegeven, moet je een plan maken. Als je dat niet doet, ben je over drie jaar nog steeds ‘een boek aan het schrijven’. Dat is niet wat je wilt (verwacht ik).
Een goed plan begint met het einde. Wanneer is de publicatiedatum, oftewel de datum dat je het boek feestelijk gaat lanceren? Vanaf die datum ga je terug rekenen. Een uitgever kan je hierin adviseren natuurlijk. Zij weten precies hoe lang de redacteur, vormgever en de drukker nodig hebben. En dan kunnen ze jou een datum geven waarop jij het manuscript moet inleveren. Wij hebben inmiddels een eigen uitgeverij (Via Milia Publishers) en wij rekenen meestal voor de drukker een maand en voor het redactiewerk en de vormgeving een maand. Dit betekent dat ik twee maanden voor publicatiedatum klaar moet zijn met schrijven.

6. Begin meteen met de marketing

Het is wel fijn dat als je zoveel moeite en tijd steekt in het schrijven van een boek, dat het boek ook wordt verkocht als het uitkomt. Begin daarom meteen met de marketing voor jouw boek als het plan van schrijven definitief is. Verwacht niet dat jouw uitgever dit voor je doet, dan kom je van een koude kermis thuis.
Bovendien kun je het ook veel beter zelf doen, jij weet immers waar het over gaat.
Direct al beginnen met de marketing werkt twee kanten op. Aan de ene kant kun jij jouw lezers al informeren over de inhoud en ze ‘warm maken’ voor jouw boek. Aan de andere kant wordt jij gestimuleerd om door te schrijven en vol te houden. Als jij jouw publicatiedatum communiceert kun je niet zomaar meer terug en zul je alles in het werk stellen om dit ook te halen. Is dit spannend? Jazeker! Maar het werkt wel.

7. Vind het ritme dat voor jou werkt

Het is belangrijk bij het schrijven van een boek in de flow te komen. Als je in de flow bent, kun je zomaar een heel hoofdstuk achter elkaar schrijven. Als je dat niet bent, doe je een hele dag over twee zinnen. Wat bij mij heel goed werkt, is het hebben van een deadline. Dan kan ik mezelf makkelijker motiveren om te gaan zitten en te schrijven. Het moet immers af. Als ik geen deadline heb, zijn er altijd belangrijkere dingen die ik voor laat gaan.
Schrijven is niet iets romantisch dat je liggende in een bloemenweide doet of zo. Het is gewoon hard werken, oftewel: er voor gaan zitten en aan de slag!

Wat mij helpt om in mijn flow te komen, is dat ik weet dat ik altijd een half uurtje nodig heb voordat ik echt in mijn flow zit. Dan ben ik nog een beetje online bezig, nog even kijken naar wat ik de vorige dag schreef, mijn planning bekijken of een kopje koffie of thee maken. En dan (meestal na zo’n half uurtje) neem ik de beslissing om te gaan schrijven en dan zit ik ook direct in mijn flow. Daarom kan ik ook niet even tussendoor iets schrijven. Het liefst schrijf ik een paar uur achter elkaar, zodat ik weet dat ik meters kan maken.

8. Met een goede structuur is het een kwestie van invullen

Je hebt een hele hoop kennis en die ga je nu proberen in een boek te proppen. Ik kan me voorstellen dat dat iets is als ‘door de bomen het bos niet meer zien’. Wat helpt is om vanaf het begin af aan een goede inhoudsopgave te maken. Dus als je jouw waarom, wat en voor wie weet, schrijf je de inhoudsopgave. Dat is misschien wel even puzzelen, maar als je die eenmaal hebt, is het een kwestie van invullen. Ik zou het niet moeilijker maken dan dat.
Nog een extra tip hierbij: je hoeft niet alles wat je weet op te schrijven in jouw boek. Kies wat het meest relevant en interessant is voor de lezer.

9. Kies voor de ‘korte pijn’

Zoals ik al in de inleiding schreef: een boek schrijven is een hell of a job. Ik kan het niet anders verwoorden. Daarom is het belangrijk ‘de pijn’ zo kort mogelijk te houden. En dat is heel goed te doen als je een slimme deadline kiest en een goede planning maakt.
Anders wordt het boek als een molensteen om je nek.
Je kunt beter in 3 maanden veel schrijven, dan een jaar lang een beetje.

10. Doe het voor de klim, niet voor de top

Het schrijven van een boek is een geweldig proces. Je leert er zelf zo ongelofelijk veel van. Uiteraard ga je met je onderwerp helemaal de diepte in. Maar ook het proces dat je naar buiten treedt met iets waarin je expertise hebt is heel interessant. Misschien heb je dat namelijk nog niet eerder gedaan en krijg je gedachten als ‘wie ben ik om hier een boek over te schrijven?’. Ik kan alleen maar zeggen: doe het toch maar, het is de moeite waard.

Ik ben van plan een Masterclass te gaan geven aan een kleine groep mensen die een boek willen schrijven om hun kennis te delen. Laat mij weten in de reacties of dat interessant voor je is en ik hou je op de hoogte.

Dit artikel is ook gepubliceerd op LinkedIn Pulse.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *